29
2013Äntligen blev det av med ett besök på Lerinmuseet i Karlstad. Mycket folk av alla slag och mycket konst från olika perioder av Lerins skaparliv. Jag var full av förväntan eftersom det var Lars Lerins konst som för några år seden fick mig att återfinna min bildglädje. På museet fanns den tavla som för några år sedan återuppväckte min skaparglädje och nyfikenhet.
Ett vintergrått landskap med hyreshus från miljonprogrammets dagar. Kan det finnas något tråkigare och mer ointressant? Men Lerin ser också en vacker orientalisk matta på vädring och lyfter upp spännande färgskiftningar ur gråheten. Plötsligt finns där allt som jag behöver för att uppskatta ett konstverk. Något som fångar min blick, något som berör mina känslor och ett djup som lockar ut mina tankar på upptäcksfärd.
Ofta arbetar han med små enkla men utsökta bilder. Genom att visa en mosaik av sådana bilder med ett gemensamt tema blir det en miniatyrvärld att där ögat och tanken kan gå på upptäcksfärd.
När jag går där på museet slås jag av att det inte finns några tavlor som föreställer personer. Ibland målar han människor, t.ex. några nakenstudier eller några män i en bar, men det är inte personer utan kroppar eller gestalter. Det närmaste han verkar komma är en samling småbilder som skildrar ett traditionellt liv på landet, men även där är människorna på bilderna mycket anonyma.
På senare tid har han målat mycket uppstoppade fåglar och dioramor (från naturhistoriskt museum). Tekniken är lika bländande som vanligt och bilderna är fulla av detaljer att utforska, men dessa bilder fångar inte mitt intresse. Jag ser bara ett dödsrike och jag är mer intresserad av de levandes värld.
Lars Lerin är en fantastiskt bra målare med enastående färgkänsla och teknik. Det som jag tycker är mest fascinerande och inspirerande hans förmåga att skapa bra bilder av nästan allt som kommer i hans väg. Jag vet inte riktigt om det finns en plan eller riktning eller om han vandrar ditt näsan pekar, men jag kommer att komma tillbaka för att se mer.
23
2013Jag har besökt Nationalmuseums Carl Larsson utställning på Konstakademien. Det gav upphov till fler funderingar än jag hade väntat mig. Utställningen heter Carl Larsson – vänner och ovänner och har en inledande del som också visar andra samtida konstnärer från början av Carl Larsson karriär (1870-talet). Där finns exempel på de traditionsförvaltande akademiska konstnärerna med sina tablåer med historisk eller moraliskt tema. Dessa kontrasteras mot de unga konstnärerna i Carl Larssons gäng som inspireras av fransk impressionism och realism. Man inser vilket stort skifte som detta innebar. Carl Larssons tavlor från tiden i Frankrike skiljer sig dessutom mycket från alla de idylliska tavlor från hemmet i Sundborn som ingen kan ha undgått att se på julkort och almanackor. Däremellan fanns det mycket annan intressant konst att se. Mycket av det Carl Larsson gjort kan kännas stelt och ibland pompöst, men jag fastnade för några av porträtten. Särskilt porträttet av Oscar Levertin tycker jag är strålande.
För mig består Carl Larsson konstnärskap av av flera ganska olika delar. Först ungdomsverken när han provar sig fram med impressionism och realism mot en egen stil. Sedan många beställningsverk och porträtt utförda med hans egna maner varav en del är mycket bra (t.ex. de som visas ovan). De kända bilderna från hemmet och familjen Sundborn ser jag egentligen inte som självständiga konstverk utan som en del av det arts and crafts-inspirerade livsstilsprojekt som han och hans fru jobbade med tillsammans. Det är fantastiskt av vi fortfarande tilltalas och inspireras av de miljöer han visar upp. En bit som fattas på utställningen är det monumentala och nationalromantiska historiemåleri som han själv helst ville visa upp, men det är ju också en genre som känns främmande för en modern betraktare.
Carl Larsson hade många fiender i sin samtid, men det som förvånar mig är att många kulturproffs fortfarande verkar bli provocerade av hans konst. Dels verkar det bero på en reflexmässig aversion mot konstnärer som uppskattas av vanligt folk (typ Astrid Lindgren). Dels mäter man Carl Larsson med nutidens värderingsgrunder och då framstår han självklart som en ointressant patriarkal och nationalromantisk fjant. Det tycker jag är ganska fånigt. Jag tänker istället att det är beundransvärt med en konstnär som skapade verk som man fortfarande kan fångas av 100 år senare. Jag undrar hur många av dagens konstnärer som gör om den prestationen. Det gjordes mycket bra konst i slutet på 1800-talet och i början av 1900-talet. Bildkonsten idag har en ganska undanskymd plats i samhället. Vill man göra avtryck skall man nog göra en TV-serien eller en film istället.
21
2013På midsommaraftonens förmiddag gav vi oss ut för att njuta av det strålande sommarvädret. Vi åkte till Tidö slott för att uppleva de fina naturmiljöerna i omgivningarna. Det var visserligen soligt men blåste ganska friskt. Efter lite sökande hittade vi en skylt med texten “Tidöspången”. den visade på en stig som visade sig leda till en brygga och utsiktsplattform som låg i vasskanten ut mot Asköviken. På bryggan fläktade det lagom i lä av Harholmen. Medan vi åt vår matsäck kunde vi njuta av utsikten över naturreservatet. Massor av trollsländor surrade runt över vassen och ovanför jagade mås och tärnor i en virvlande dans. Plötsligt dök det också upp en ovanlig svarttärna. Fridfullt, vacker och maximal sommarkänsla. Hit kommer vi säkert tillbaka.
15
2013Under mitt sökande efter konst och upplevelser kom jag till Dalarnas museum. Detta besök dock blev det inte någon större upplevelse. Det blev för splittrat med oljemålningar i guldram, dalahästsamling, en massa grafiska blad, folkdräkter, industrihistoria, textiltryck och modern konst. Det kändes som om jag irrade omkring i en labyrint och letade efter utgången. Antingen är det för mycket objekt utan tillräckligt utrymme för reflektion eller så var det bara jag som var ofokuserad.
Det fanns dock några konstverk som jag stannade till framför. Längst stund vilade min blick på Svante Rydberg tavla “Gruvlave”. Det är en bild som man inte hinner läsa av på 5 sekunder. Samtidigt lockar färg och ljus blicken att utforska tavlan. Efter en stund upptäcker man många fina detaljer. Jag tror det är en sådan där bra tavla som man inte tröttnar på utan kan fortsätta att utforska länge.
14
2013Om man bor i Mälardalen är man inte bortskämd med blånande berg. I Hälsingland finns det desto fler sådana. Uppe på Avholmsberget har man en strålande utsikt över sjön Dellen (det finns bilväg ända upp). Vi kom dit just som en regnfront drog in från sydväst. Helt klart en sevärdhet.
13
2013I den gamla prästgården i Vamlingbo på södra Gotland finns en permanent utställning (länk >>) med fågelmålaren Lars Jonssons tavlor. Lars Jonsson (länk >>) är verkligen mästarnas mästare inom sitt område. Det intrycket förstärks när man kan studera hans originalverk på nära håll.
Det fanns också många mer färgstarka tavlor, men jag tycker han lyckas bäst när han håller sig till en färgkarg palett.
12
2013Längst ner på Gotland, på Sudret ligger Körsbärsgården (hemsida här >>). Det är ett en trädgård, ett café, en konsthall mm. Byggnaderna var vitrappade, fälten röda av vallmo och solen lyste rakt ner från en stor blå himmel. Det kändes som vi var mycket långt bort från trygga faluröda stugor i en björkbacke.
Gott fika och god enkel lunch hittade vi på caféet.
I trädgården ligger en bländvit länga som inrymmer en konsthall. Där fanns en stor mängd tavlor, foton, skulpturer och diverse objekt, men denna dag var det bara ett fåtal verk som väckte mitt intresse. Där fanns dock några egenartade möbler/objekt av Tage Andersen (länk >>) som jag uppskattade, tex denna schäslong av smide:
En stor avdelning var fylld med en retrospektiv utställning med verk av Björn Evensen. Det var mest abstrakta tavlor och reliefer i en stil som jag personligen närmast associerar till “shabby chic”. Det är en inredningsstil där man försöker skapa atmosfär och en spännande historia genom att patinera föremål så att de ser slitna och blekta ut. I verkligheten är det bara fejk och det finns varken berättelse eller känsla.
Det fanns dock många olika varianter och denna gillade jag
Mest spännande tyckte jag trots allt att byggnaden var.
09
201302
2013Heidenstams Övralid ligger strax norr om Motala, på en hög ås med strålande utsikt över Vättern. Heidenstams författarskap känns idag mer främmande än hans generationskollegor Strindberg och Selma Lagerlöv. På sin tid var han dock en kulturell jätte. På äldre dagar köpte han marken där Övralid ligger och lät bygga ett hus. Han ritade det själv i en egenartad blandning av karolinerherrgård och klassistisk villa från Italien. Huset blev klart 1925 och där bodde han till sin död 1940.
Han valde en fantastisk plats, men borde ha anlitat en professionell arkitekt. Det känns som om han började med framsidans fasad och sedan ritade planlösningen. Fönsterplaceringen på övriga fasader blev lite märklig och flera av rummen har fått konstiga proportioner. Fotoförbud inomhus, men det gjorde inte så mycket. Det enda rum som jag gillade var biblioteket.
Platsen är makalös och uppenbarligen stortrivdes Heidenstam här. Övralid är väl värt att besöka.
02
2013Ständigt denna längtan till udden, höjden, en annan plats, snart, senare, imorgon, nästa år. Själen rycker och drar – bara inte här och nu. Men jag vet att lyckan bara kan upplevas här och nu. Men utan längtan ingen strävan efter förändring och utveckling. En olöslig paradox. Ständigt denna längtan.