Fotografiska museet i Stockholm

Utställning Fotografiska museet

Henri Cartier Bresson på Fotografiska museet

Detta var vårt första besök på fotografiska museet i Stockholm. Där fann vi bl.a. en omfångsrik utställningen med mer än 250 bilder av Henri Cartier Bresson från 30-talet och framåt. Han har kallats för fotojournalistikens fader. Jag blev först nästan överväldigad av alla bilder. De flesta är tydligt präglade av en gången tid och estetik och man kan fundera varför de fortfarande gör ett så starkt intryck. En viktig faktor är utförandet – alla bilder är svartvita och kopierade med suveränt handlag. Men  viktigast är nog hans enastående förmåga att porträttera människor i alla tänkbara miljöer utan att dom verkar göra sig till inför fotografen. Han måste ha haft förmågan att agera flugan på väggen som ingen tänker på, men som omärkligt fångar ögonblicken med sin kamera. Det finns en stor skillnad mellan alla bilder med människor jämfört med några landskap utan identifierbara personer. Landskapen är lika snyggt komponerade, men saknar den laddning som människorna ger.

Titta också in på Anna Claréns “Close to home”. Hon ställer ut personliga bilder av sig själv och sin familj. Egentligen inte så märkvärdigt men slagkraftigt tack vare stora format och genomarbetad färgbehandling där alla bilder är softa, ljusa och lite blåtonade. En stor del av laddningen skapas inte av bilderna i sig utan av att motiven är så personliga och på gränsen till för privata för mig.

Fotografiska_museet_3

Slutligen tittade vi på Ruud van Empels verk. Det är en holländare som med enorm teknisk skicklighet och reklambildsestetik skapar fotomontage av människor och natur. På ett mycket subtilt sätt skruvar han motiven på ett sätt som gör att man blir obehaglig till mods av att titta på söta skolflickor eller exotiserade naturscener med små kolsvarta barn. Läskigt,ungefär som att att smaka ultrasöt amerikansk tårta.

Ruud van Empel

Ruud van Empel på fotografiska museet – Pctures don´t lie